Rádiový systém GSM-R byl nově spuštěn na trati z Děčína přes Ústí nad Labem, Mělník a Všetaty do Kolína

27.11.2013

Ústí nad Labem, 27. listopadu 2013 – Další část tuzemská železniční sítě byla dovybavena celoevropským digitálním rádiovým standardem GSM-R pro zvýšení bezpečnosti vlakových tratí. Pokryt byl 172 kilometrů dlouhý úsek Děčín Prostřední Žleb – Děčín východ – Ústí n/L. Střekov – Mělník – Všetaty – Lysá n/L. – Kolín. “Síť GSM-R umožňuje železničním dopravcům komunikovat prostřednictvím jediné vozidlové radiostanice v rámci celé Evropy,” uvedl dnes na odborném semináři o digitalizaci národních železničních koridorů Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty. Stavba je v rámci Operačního programu Doprava na léta 2007–2013 spolufinancovaná Evropskou unií z Fondu soudržnosti. Míra spolufinancování EU může dosahovat maximálně 85 % ze způsobilých nákladů stavby, EU příspěvek tedy může činit až 297.980.250 korun. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

 

 

Právě dokončený projekt doplňuje stávající železniční síť již pokrytou celoevropským digitál-ním rádiovým standardem GSM-R. V České republice je systémem GSM-R vybaven kom-pletní I. a II. národní železniční koridor. Stavba za 337 milionů korun probíhala od prosince 2011 do konce října letošního roku. Obsahuje 22 základnových stanic BTS. Z bezpečnostního hlediska je moderní technika postavena ve 25 nových inteligentních technologických objektech GSM-R Smart House. Projektování zajistil SUDOP Brno, generálním dodavatelem celé stavby a garantem technologické části je společnost Kapsch CarrierCom. „Stát zaváděním celoevropského standardu GSM-R zvyšuje konkurenceschopnost dopravců i tuzemské železniční infrastruktury v rámci Evropy,“ popsal důvody zavádění systému náměstek Nejezchleb. „Systém GSM-R je považován za jeden z nejúspěšnějších evropských projektů – postupně se stal z evropského standardu standardem celosvětovým,“ upozornil Karel Feix, generální ředitel Kapsch CarrierCom, člena mezinárodního holdingu, který je světovým lídrem v technologiích GSM-R s realizacemi například ve Francii, Německu, Slovensku, Rakousku, Anglii, Polsku, Španělsku či Itálii.

 


O systému GSM-R      

Pro rozvoj aplikací potřebných pro moderní řízení provozu v železniční dopravě bylo nezbytné vyvinout a do tohoto prostředí implementovat rádiový systém, který poslouží k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi pevnou železniční infrastrukturou a mobil-ními vlakovými jednotkami. A právě pro toto specifické použití byl aplikován systém GSM-R. Spojení mezi vlakovou jednotkou a řízením provozu má řadu specifických požadavků, jako jsou prioritní volání, bezpečný datový kanál, přenos řídicích a zabezpečovacích údajů apod. Jde o komunikační systém mezi vlakem a pozemním řízením provozu, jehož podstatou není pouze samotná komunikace, ale její stoprocentní spolehlivost.

Jedná se o bezpečnost, proto nesmí dojít k výpadku komunikace ani jejímu přerušení. „Prosazení původně jen evropského rádiového komunikačního systému pro řízení železniční dopravy i mimo Evropu ukazuje jeho opravdovou sílu a užitnou hodnotu. Afrika, Asie a Austrálie, to jsou kontinenty, kde se již sys-tém GSM-R v železničním provozu používá nebo instaluje. I přesto, že se u tohoto systému v první řadě klade důraz na maximální bezpečnost a spolehlivost, jeho standardizace a široké rozšíření umožňuje rychle snižovat náklady na koncové terminály,“ uvedl Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch CarrierCom.


Soubory ke stažení

Tisková zpráva ke stažení pdf

 

Recepce GŘ (Praha):
Tel.:+420 222 335 711
(v pracovní době Po-Pá)

 

Datová schránka:
uccchjm
Kontaktní formulář
Další kontakty
 

epodatelna@szdc.cz Copyright © 2009-2012 SŽDC