Výstavba GSM-R pokračuje projektem Děčín – Všetaty – Kolín

29.06.2012

Ústí nad Labem 26. června 2012 – Odborným seminářem byl slavnostně zahájen projekt GSM-R Děčín – Všetaty – Kolín (GSM-R Trať Děčín Prostřední Žleb – Děčín východ – Ústí n/L. Střekov – Mělník – Všetaty – Lysá n/L. – Kolín). GSM-R je systém, který zvyšuje bezpečnost železničních tratí, je bezpečnou platformou pro hlasovou i datovou komunikaci mezi provozními zaměstnanci železnice.

 

 

Investorem této stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury. Současně bylo zažádáno o spolufinancování tohoto projektu Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava, kdy plánovaný příspěvek z Fondu soudržnosti představuje 297 980 250 korun. Žádost o poskytnutí příspěvku EU byla Ministerstvem dopravy ČR schválena v červenci 2011.

Systémem GSM-R je pokryt celý I. národní železniční koridor od hranic s Německem (Děčín) až po hranice se Slovenskou republikou a Rakouskem (Břeclav). Celkově se jedná o trať v délce 528 km. Součástí této stavby byl také pilotní projekt GSM-R, kde se pokrylo 210 km tratě a byla postavena ústředna v Praze společně s dohledovým centrem. Z II. železničního koridoru je pokryto 206 km tratí od hranice se Slovenskem a Rakouskem (Břeclav) až po hranice s Polskem (Petrovice u Karviné). Tato stavba byla dokončena v roce 2010.

V současnosti probíhá dostavba druhého národního železničního koridoru a propojení Opavy a hranice se Slovenskou republikou (Mosty u Jablunkova). Po ukončení stavby v roce 2013 bude pokryto dalších 236 km železniční trati. Součástí této stavby je také stavba druhé ústředny v Přerově, ale bez dohledového centra, které je umístěno v Praze.

Aktuálně má GSM-R CZ smlouvy o propojení s Německem, Rakouskem a Nizozemím. Připravuje se smlouva s Itálií a po propojení Slovenska s Rakouskem také se Slovenskem. Tyto smlouvy by měli být podepsány do konce roku 2012. Pro rok 2012 je plánováno propojit: Norsko – Nizozemí, Rakousko – Slovenská republika, Česká republika – Slovenská republika. V roce 2013: Německo – Polsko, Česká republika – Polsko, Španělsko – Portugalsko. V roce 2014 Velká Británie – Francie.

Mezi hlavní využití GSM-R je přenos datové a hlasové komunikace mezi vlaky a dispečerskými centry na železnici. Pro rozvoj aplikací potřebných pro moderní řízení provozu v železniční dopravě bylo nezbytné vyvinout a do tohoto prostředí implementovat rádiový systém, který poslouží k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi pevnou železniční infrastrukturou a mobilními vlakovými jednotkami. A právě pro toto specifické použití byl aplikován systém GSM-R. Spojení mezi vlakovou jednotkou a řízením provozu má řadu specifických požadavků, jako jsou prioritní volání, bezpečný datový kanál, přenos řídicích a zabezpečovacích údajů apod. Jde o komunikační systém mezi vlakem a pozemním řízením provozu, jehož podstatou není pouze samotná komunikace, ale její stoprocentní spolehlivost.


Soubory ke stažení

Tisková zpráva ke stažení pdf

 

Recepce GŘ (Praha):
Tel.:+420 222 335 711
(v pracovní době Po-Pá)

 

Datová schránka:
uccchjm
Kontaktní formulář
Další kontakty
 

epodatelna@szdc.cz Copyright © 2009-2012 SŽDC