Seminář GSM-R

19.10.2009

Moderní komunikační technologie na železnici České republiky

Praha, 15. října 2009 – Odborným seminářem o digitalizaci národních železničních koridorů byl dnes slavnostně ukončen projekt s názvem GSM-R, dokončení I. NŽK. Železniční koridor od státní hranice u Děčína přes Prahu a Brno až do Břeclavi a k rakouské a slovenské hranici je již kompletně pokrytý evropským digitálním rádiovým systémem GSM-R (Global System for Mobile Communication – Railway). Zároveň dnes byla slavnostně zahájena stavební část dalšího projektu s názvem GSM-R Břeclav - Přerov - Petrovice u Karviné, který zajistí pokrytí tranzitního spojení Rakousko – Polsko od Břeclavi, přes Přerov do Petrovic u Karviné.

Investorem digitalizace železniční infrastruktury ČR je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Generální ředitel SŽDC Ing. Jan Komárek k významu technologie GSM-R uvedl: "Zprovozněním této moderní technologie pro komunikaci v drážním provozu z Německa do Rakouska a na Slovensko je významně zvýšena konkurenceschopnost české železniční infrastruktury. Lokomotivám vlaků projíždějících Českou republikou stačí pouze jedna komunikační jednotka podle evropského standardu (EIRENE). To provozovatelům výrazně usnadní přístup na železniční infrastrukturu ČR. Digitálním pokrytím byla také posílena bezpečnost železničního provozu."

Pro rozvoj aplikací potřebných pro moderní řízení provozu v železniční dopravě bylo nezbytné vyvinout a do tohoto prostředí implementovat rádiový systém, který poslouží k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi pevnou železniční infrastrukturou a mobilními vlakovými jednotkami. A právě pro toto specifické použití byl aplikován systém GSM-R. Spojení mezi vlakovou jednotkou a řízením provozu má řadu specifických požadavků, jako jsou prioritní volání, bezpečný datový kanál, přenos řídicích a zabezpečovacích údajů apod. Více k systému GSM-R uvedl ředitel společnosti Kapsch s.r.o. Karel Feix: "Jde o speciální komunikační systém mezi vlakem a pozemním řízením provozu, jehož podstatou není samotná komunikace, ale její stoprocentní spolehlivost. Jedná se o bezpečnost, proto nesmí dojít k výpadku komunikace ani jejímu přerušení. Všechny tyto požadavky splňuje právě profesionální digitální systém GSM-R, který splňuje všechny evropské železniční standardy."

Výstavba sítě v rámci projektu GSM-R, dokončení I. NŽK trvala 19 měsíců a byla dokončena 30. ledna 2009. Pro pokrytí rádiovým signálem GSM-R celkového počtu 330 km bylo postaveno 60 základnových stanic BTS, 13 repeaterů. Součástí projektu byla i výstavba cca 142 km optického kabelu a vybavení trati přenosovými systémy.

V současné době je v realizaci druhý projekt s názvem GSM-R Břeclav - Přerov - Petrovice u Karviné. Systém GSM-R pokryje železniční úsek Břeclav - Přerov - Hranice na Moravě - Ostrava Svinov - Ostrava hl. n. - Petrovice – státní hranice. Jedná se druhý národní železniční koridor zajišťující tranzitní železniční dopravu mezi Rakouskem a Polskem. Podmínky výstavby se řídí evropskými pravidly označovanými zkratkou FIDIC. Na celkové délce 207 km stavba obsahuje 29 základnových stanic BTS. Pro vykrytí obtížně dostupných míst budou instalovány 3 repeatery. Z bezpečnostního hlediska bude moderní technika postavena ve 23 nových technologických objektech.

 

Recepce GŘ (Praha):
Tel.:+420 222 335 711
(v pracovní době Po-Pá)

 

Datová schránka:
uccchjm
Kontaktní formulář
Další kontakty
 

epodatelna@szdc.cz Copyright © 2009-2012 SŽDC