Bezmála padesátitunový tank bude sloužit drážním hasičům

23.01.2014

Praha, 23. ledna 2014 – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) využívá při své činnosti také speciální zásahovou techniku. Mezi nejnovější přírůstky v této oblasti patří vyprošťovací tank VT 72B, který byl dnes slavnostně předán pražské jednotce Hasičského záchranného sboru (HZS) SŽDC.

SŽDC získala v roce 2012 do svého vlastnictví celkem čtyři vyprošťovací tanky uvedeného typu. Jejich samotná oprava a technické přizpůsobení pro potřeby drážních hasičů začaly v září následujícího roku. Do té doby byly tanky deponovány v areálu v Milovicích, kde na nich příslušníci HZS SŽDC trénovali a také skládali řidičské zkoušky.

Tento konkrétní tank byl vyroben v roce 1989 a jeho původní cena byla necelých 10 milionů Kčs. Správa železniční dopravní cesty jej získala zdarma od armády v rámci převodu mezi státními organizacemi. Opravu provedla společnost Excalibur Army.

Tank VT 72B spotřebuje za hodinu práce při plném zátahu motoru při přitahování břemene až 500 litrů nafty. „Pro lepší představu, 500 litrů motorové nafty vystačí běžnému osobnímu vozu s motorizací 1,9 TDi na cestu z Prahy až do Singapuru,“ říká generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář a dodává: „Musíme si však uvědomit, že jde o natolik specifickou techniku, která nemá srovnání v celé republice.“

SŽDC má k dnešnímu dni ve svém vlastnictví osm vyprošťovacích tanků, čtyři jsou vzoru VT 55, zbylé pak modernějšího typu VT 72B. Ještě v letošním roce budou dva nejstarší tanky vyřazeny. Vyprošťovací tanky jsou umístěny na jednotlivých zásahových jednotkách HZS, a to v Praze, Havlíčkově Brodě, Přerově a Milovicích tak, aby operačním rádiem pokryly celé území Česka.

Vyprošťovací tanky HZS SŽDC zasahují tam, kde by to jiná těžká technika nezvládla, například při povodních, slouží také jako kotvicí a přitahovací body. Také v případě vykolejení těžkých lokomotiv v místech, kde je nepropustný terén, mohou tanky přitáhnout drážní vozidlo zpět k tělesu dráhy, kde je následně nakolejí kolejový jeřáb. Tank dokáže vyvinout přes tři kladky přítažnou sílu až 90 tun.

Tanky SŽDC zasahují v průměru 6x ročně. Pronajmout si je mohou za komerčních podmínek i civilní osoby, cena za hodinu pronájmu bez dopravy se pohybuje kolem 8 tisíc korun bez DPH. Tak tomu bylo třeba v případě, kdy stavební stroj v ceně několika set tisíc korun zapadl až po kabinu do rašeliniště. Kromě citelné majetkové ztráty zde hrozila i ekologická katastrofa při možném úniku motorové nafty, hydraulického a motorového oleje a dalších provozních kapalin do citlivého ekosystému mokřadu.

 

Základní parametry tanku  
Hmotnost 46 500 kg
Délka 7 120 mm s ostruhou
Šířka, včetně snímatelných částí 3 590 mm
Motorové parametry:  
Výkon 573 kW při 2000 ot./min.
Průměrná rychlost:  
Po suché tvrdé polní cestě 35–45 km/h
Po vozovce max. 60 km/h
Jízdní dosah:  
Po vozovce 485 km
V terénu 235 km
Spotřeba paliva sólo:  
Na 100 km po vozovce 290 l
Na 100 km v terénu 300–600 l
Spotřeba paliva na hodinu práce:  
Při použití účelových zařízení 50 až 500 l
Jeřáb:  
Úhel otáčení plně otočný
Maximální nosnost 19 t

 


Soubory ke stažení

Tisková zpráva ke stažení pdf

 

Recepce GŘ (Praha):
Tel.:+420 222 335 711
(v pracovní době Po-Pá)

 

Datová schránka:
uccchjm
Kontaktní formulář
Další kontakty
 

epodatelna@szdc.cz Copyright © 2009-2012 SŽDC