Nová budova zastávky Čeladná na trati Ostrava – Valašské Meziříčí slouží veřejnosti

02.04.2011

Čeladná, 2. dubna 2011 – Slavnostního zprovoznění se dnes dočkala zastávka Čeladná na trati Ostrava hlavní nádraží– Valašské Meziříčí. V nové budově zastávky je cestujícím k dispozici čekárna a bezbariérové WC. Nechybí venkovní přístřešek a  krytý prostor pro úschovu jízdních kol. Jako významný příspěvek ke zlepšení životního prostředí je vytápění budovy a příprava teplé vody řešena ekologickým tepelným čerpadlem. Nově byly provedeny zpevněné plochy a přístupové cesty k zastávce z dlažby z žulových odseků. Investorem rekonstrukce zastávky v Čeladné je státní organizace Správa železniční dopravní cesty.

Původní budova zastávky byla uvedena do provozu již v roce 1887. Postavena byla pravděpodobně podle typového projektu architekta Antona Dachlera. Šlo o přízemní nepodsklepenou budovu, tradiční konstrukce z cihelného lícového zdiva se sedlovou střechou. V budově bylo zázemí pro zaměstnance, prodej jízdenek, úschovna zavazadel a čekárna. Před budovou byl krytý přístřešek na ochranu cestujících před nepřízní počasí. Suché WC však bylo umístěno v samostatném objektu mimo budovu zastávky. Čas se ale podepsal na technickém stavu původní budovy, takže se ve zdivu objevila vzlínající vlhkost, krytina a konstrukce krovu byla poškozena. Vlivem průběžných změn nivelety kolejiště a nástupiště, se vstup do budovy dostal o 50cm pod tuto úroveň. Tento stav znemožňoval zřídit bezbariérový přístup do budovy i na nástupiště. Z  těchto důvodů a s ohledem na nové výškové a směrové uspořádání kolejiště v tomto místě, navržené ve studii „Elektrizace tratě Ostrava-Valašské Meziříčí“, bylo rozhodnuto původní budovu zastávky zbourat a novou budovu umístit směrově i výškově do polohy, respektující projektovou dokumentaci nového kolejiště.

Projektantům se tak naskytla příležitost navrhnout budovu novou. Byla to výzva o to zajímavější, že vůle po uplatnění tradičních postupů, přírodních materiálů, a navození tradiční atmosféry zde sálala ze všech stran. Současně byl zájem, aby nová budova působila mladě a svěže. Architekt tedy navrhl dům z lícových pálených cihel, dřeva a kamene. Budova je s klasickým, i když originálně tvarovaným, sedlovým štítem přivráceným do ulice. Celkový výraz zastávky je ovšem střídmý, stejně jako návrh vnitřního uspořádání.

 

Investor a vlastník objektu Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Projektant Atelier Projekt studio Ostrava, Ing. arch. David Kotek, Ing. arch. Kateřina Holenkova, Ing. Pavel Krátký.
Náklady stavby 11.538.424 Kč
Zhotovitel GMP mix a.s. Ostrava
Zahájení 11/2009
Uvedení do provozu 23.3.2011

Soubory ke stažení

Tisková zpráva ke stažení pdf

 

Recepce GŘ (Praha):
Tel.:+420 222 335 711
(v pracovní době Po-Pá)

 

Datová schránka:
uccchjm
Kontaktní formulář
Další kontakty
 

epodatelna@szdc.cz Copyright © 2009-2012 SŽDC