Trať Zdice - Protivín se řídí dálkově

07.10.2009

Moderní řízení železničního provozu na trati Zdice - Protivín

Březnice, 7. října 2009 – Slavnostně ukončena dnes byla racionalizace trati Zdice - Protivín. Provoz na téměř devadesát kilometrů dlouhé trase spojující Středočeský a Jihočeský kraj je tak díky zavedení modení technologie řízen dálkově z jediného dispečerského centra v železniční stanici Březnice. Racionalizace trati významně zvýšila bezpečnost provozu a umožlila zrychlit železniční dopravu. Investorem stavby byla Správa železniční dopravní cesty, státní organizace.

Protivínka, jak se trati ze Zdic přes Příbram a Písek do jihočeského Protivína také někdy říká, oslavila v nedávné době 130 let od uvedení do provozu. Generální ředitel SŽDC Ing. Jan Komárek v této souvislosti uvedl: "Trať Zdice - Protivín vždy byla významnou regionální i vnitrostátní součástí naší železniční sítě. Racionalizací úseku, tedy zejména zavedením dálkového řízení provozu a zvýšením bezpečnosti, jsme navázali na odkaz železničních stavitelů z minulých století a zavedli traťové parametry nezbytné pro moderní řízení a provoz železnice ve století jedenadvacátém.“

Nyní je trať vybavena řidicím a zabezpečovacím systémem umožňujícím dálkové ovládání výhybek, návěstidel a dalších zařízení. Obsluhující dispečer má aktuální informace o stavu všech technologických systémů a o pohybu vlaků v celém řízeném úseku.

Traťový úsek Zdice - Protivín byl osazen moderním zabezpečovacím zařízením ESA 33, které využívá plně elektronických panelů EIP (Electronic Interface Panel). Jde o zařízení s bezkontaktním rozhraním, díky němuž je zařízení ESA 33 jako celek velmi spolehlivé a vyžaduje nižší nároky na údržbu a zastavěný prostor než jeho předchůce ESA 11. Zásadím přínosem panelu EIP je jeho kompatibilita s dalšími elektronickými zařízeními, jako jsou čítače náprav PZN1, kolejové obvody KOA1, autoblok ABE-1 a další. Zařízení ESA 33 je systém s vyšší bezpečností, který plně respektuje evropské standardy a předepsanou integritu bezpečnosti SIL-4.

Díky racionalizaci je nyní na trati dálkově ovládáno 11 stanic: Čížová, Vráž u Písku, Čimelice, Mirovice, Březnice včetně odbočky Přední Poříčí, Tochovice, Milín, Příbram, Bratkovice, Jince, Lochovice. Dálkový přenos zajišťuje nový komunikační systém zabezpečovacího zařízení KSZZ, vybavený vlastní diagnostikou a záznamem činnosti. "Racionalizace tratí je v poslední době trendem v celé Evropě. Jsme rádi, že také u nás přibývá nově zrekonstruovaných tratí vybavených nejmodernějšími technologiemi, které zvyšují plynulost a bezpečnost v železničním provozu a zlepšují úroveň přepravy pro cestující“, uvedl generální ředitel společnosti AŽD Praha Ing. Zdeněk Chrdle.

V rámci stavby se zvýšení bezpečnosti dočkalo také 39 železničních přejezdů, dalších 19 bylo nově zabezpečeno. Na trati bylo nasazeno 103 čítačů náprav PZN-1. Instalováno bylo 115 nových návěstidel a 77 přestavníků.

Stavba zahrnovala také dílčí rekonstrukci pozemních objektů či stavební úpravy přejezdů. V každé železniční stanici na této trati byl zprovozněn informační systém pro cestující. Většina stanic a zastávek je rovněž vybavena kamerovým systémem.

Zhotovitelem stavby Racionalizace trati Zdice – Protivín byla společnost AŽD Praha, spol. s r.o. Náklady na realizaci stavby představují částku 425,9 milionů korun. Stavba byla financována výhradně z národních zdrojů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Projektovou dokumentaci vypracovala společnost SUDOP Praha, a.s. Realizace stavby trvala od 22. srpna 2006 do 30. září 2009.

Základní technické údaje

  • Počet mezistaničních úseků s novým TZZ: 12
  • Celkový počet dálkově ovládaných ŽST: 11
  • Počet výhybek s elektromotorickými přestavníky: 64
  • Celkový počet výhybek vybavených elektrickým ohřevem výměn (EOV) s dálkovým ovládáním: 42
  • Celkový počet přejezdů zahrnutých do DOZZ: 58
  • Celkový počet přejezdů s novým zabezpečovacím zařízením zahrnutých do DOZZ: 9
  • Počet nově rekonstruovaných přejezdových stavebních konstrukcí: 10
  • Počet snesených postradatelných výhybek ze stávajícího kolejiště: 23
  • Nové přejezdové konstrukce: 10

 

Recepce GŘ (Praha):
Tel.:+420 222 335 711
(v pracovní době Po-Pá)

 

Datová schránka:
uccchjm
Kontaktní formulář
Další kontakty
 

epodatelna@szdc.cz Copyright © 2009-2012 SŽDC