Železniční přejezdy

Simulovaný střet na železničním přejezdu

Pro vytvoření představy o ničivé síle drážního vozidla v okamžiku srážky jsme připravili simulaci střetu vlaku s osobním automobilem na přejezdu.

V úterý 21. října 2009 zdemolovala před zraky televizních a jedné filmové rychloběžné kamery lokomotiva řady 750 osobní automobil. Jednalo se o simulaci střetu vlaku s osobním autem na přejezdu. Lokomotivu, jež se střetla s osobním automobilem sunula lokomotiva řady 742. V okamžiku srážky dosahovala rychlosti 25 km/hod.

V rámci příprav byl nejdříve nalezen vhodný přejezd v areálu plzeňského depa. Přejezd v tomto depu má dvě podstatné vlastnosti pro účely akce: jde o křížení účelové cesty s manipulační kolejí, takže nebylo třeba žádných uzavírek ani výluk.  Zmíněný přejezd se navíc nachází v uzavřeném areálu, což vylučuje potenciální nebezpečí z řad náhodných kolemjdoucích. To je také jedním z důležitých předpokladů „čistoty“ celkových záběrů kamer.

Samotný náraz zabíralo ze země několik digitálních kamer, z plošiny střet pozorovala rychloběžná kamera kinofilmová a dvě kamery byly na vozidlech. Další kamera byla připevněna k lokomotivě a jednu jsme umístili u řidiče, jehož v tomto případě nahradila figurína. Kromě kamer akci dokumentovali fotografové z dráhy a tisku.

Hlavní kameraman dlouho zkoušel postavení kamer a ostatních objektů. Důležité bylo také upravit polohu a výšku výstražníků, aby byly v záběru dobře vidět.

Jakmile bylo vše připraveno a doladěno, vypustily se z automobilu kapaliny (nafta a olej), neukázněný řidič usedl na své místo a auto bylo postaveno na přejezd. Lokomotivy odjely asi do vzdálenosti asi sto padesát metrů, aby měly dostatečnou dráhu na rozjezd. Začíná samotná akce. Hlavní kameraman zdůrazňuje, aby si fotografové zkontrolovali, že jejich blesky nemohou vypálit a zničit tak záběr, který nebude možné opakovat. Ve třináct hodin a dvacet čtyři minut lokomotiva řady 750 číslo 234 sunutá lokomotivou 742 číslo 207 sráží v rychlosti 25 km/h automobil z přejezdu a hrne jej před sebou. Vlak zastavuje o celých 65 metrů dále. Touto scénou záběr končí.

Ačkoli byla pro náraz použita lokomotiva zrušená, vše dopadlo podle očekávání. Zatímco na lokomotivě nejsou žádné patrnější stopy nárazu, automobil je zcela zdemolovaný. Proti téměř sto čtyřiceti tunám hmotnosti vlaku neměl žádnou šanci. Strojvedoucí sedící ve druhé lokomotivě pak náraz nijak nepocítil.


Fotogalerie

Simulovaný střet na železničním přejezdu


Diskuse

Diskuse je zatím prázdná.
Vložit příspěvek
Vyjma zvýrazněných, příspěvky v diskusi nevyjadřují stanovisko SŽDC.

 

Recepce GŘ (Praha):
Tel.:+420 222 335 711
(v pracovní době Po-Pá)

 

Datová schránka:
uccchjm
Kontaktní formulář
Další kontakty
 

epodatelna@szdc.cz Copyright © 2009-2012 SŽDC