SŽDC ruší přejezdy zejména na účelových komunikacích

Jednou z možností, jak zvyšovat bezpečnost železničního provozu, je rušení úrovňových křížení silnice se železnicí. Přestože se jedná o poměrně složitý správní proces, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) již dokázala od svého vzniku v roce 2003 do konce minulého roku snížit počet přejezdů na své síti o 727. V současné době jich eviduje 7 847.

Při srovnání počtu přejezdů, hustoty železniční sítě a mimořádných událostí na přejezdech Česká republika nijak nevybočuje z evropského průměru. Přesto jsou následky střetnutí, způsobených v drtivé většině nezodpovědným chováním řidičů a chodců, stále tragické.

„Snahou SŽDC je, aby se počet železničních přejezdů stále snižoval. Je proto v našem zájmu, aby se jich co nejvíce zrušilo. Jde zejména o křížení na málo využívaných účelových komunikacích a ta, která se nacházejí v těsné blízkosti vedle sebe. Nejlepším, ale taky nejdražším řešením je nahrazovat přejezdy mimoúrovňovým křížením. V mnoha případech přitom nejde ani tak o úsporu financí jako o odstranění potenciálně kolizních míst,“ vysvětluje generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Redukce počtu železničních přejezdů je dlouhodobým procesem. V roce 2017 se jich podařilo zrušit 16, vloni to bylo 26 přejezdů. Celkový počet lze snižovat nejen klasickým rušením málo využívaných přejezdů, ale také formou náhrady mimoúrovňovým křížením. Toto řešení je však finančně i technicky náročné.

V současné době řeší příslušné silniční správní úřady 87 žádostí o zrušení přejezdu. Bohužel počet zamítnutí je poměrně vysoký. Proces rušení přejezdů je ve většině případů zastaven silničním správním orgánem na základě nesouhlasného stanoviska vlastníka pozemní komunikace, nejčastěji ze strany obce. Jako důvod uvádějí výhledovou výstavbu obytné nebo průmyslové zóny, znemožnění přístupu k určitým parcelám nebo právě probíhající pozemkové úpravy.

Na požadavek zvyšovat bezpečnost provozu na úrovňových kříženích pozemních komunikací s dráhou reaguje Koncepce rušení přejezdů a zřizování jejich náhrad, schválená nedávno Správní radou SŽDC. Tato koncepce systémově nastavuje postupy při rušení přejezdů včetně způsobů zřizování vhodných náhradních tras.

V letošním roce se v celé síti SŽDC podařilo zrušit celkem 11 železničních přejezdů:

 

číslo přejezdu

 

kraj

 

katastrální území

 

třída komunikace

 

datum zrušení

P8472

Plzeňský

Plzeň

ÚK

18. 3. 2019

P598

Plzeňský

Plzeň-Skvrňany

I. třída

13. 7. 2019

P728

Plzeňský

Bezděkov

ÚK

16. 5. 2019

P1997

Ústecký

Jirkov

ÚK

1. 5. 2019

P3635

Jihomoravský

Blížkovice

ÚK

11. 3. 2019

P3938

Jihomoravský

Budkovice

ÚK

7. 1. 2019

P3884

Vysočina

Dědice

ÚK

15. 2. 2019

P4614

Středočeský

Rožďalovice

ÚK

15. 7. 2019

P5695

Středočeský

Krhanice

ÚK

15. 5. 2019

P6068

Středočeský

Křešice

ÚK

15. 5. 2019

P8476

Moravskoslezský

Pudlov

ÚK

1. 4. 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

úk - účelová komunikace

Soubory ke stažení

tisková zpráva na stažení.pdf pdf