Železniční přejezdy

Bezpečnost na přejezdech

Ve spolupráci s Policií České republiky a Drážním úřadem vytipujeme každý rok desítky železničních přejezdů, které jsou vhodné pro modernizaci či zvýšení zabezpečení. Většinou se jedná o přejezdy, na kterých se v minulosti stávaly opakovaně dopravní nehody nebo o přejezdy vybavené nejstaršími typy zabezpečovacího zařízení či pouze výstražnými kříži. Zároveň se snažíme snižovat počet přejezdů na české železnici.
 

Pozitivní je především skutečnost, že počet přejezdů zabezpečených pouze výstražnými kříži dlouhodobě klesá, a naopak nejrychleji posilují přejezdy se zabezpečovacím zařízením doplněným o závory. Prosté doplnění přejezdu o závory však není levná záležitost. V ideálním případě, kdy stačí pouze doplnit stávající zabezpečovací zařízení o závory, se může jednat o jednotky milionů korun. Jsou ale i případy, kdy se kvůli modernizaci přejezdu musela měnit konfigurace přilehlého staničního zabezpečovacího zařízení, a to se již můžeme bavit o částce významně převyšující deset milionů korun.
 

Samozřejmě se zaměřujeme i na další způsoby zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech. Například dlouhodobě testujeme detektory překážek na přejezdech, které včas rozpoznají přítomnost vozidla na přejezdu v činnosti. Širší aplikaci detektorů zatím brání výrazně delší doba uzavření železničních přejezdů, což má negativní vliv na plynulost silniční dopravy a především na trpělivost řidičů a chodců. Novinkou jsou přejezdy vybavené takzvaným sekvenčním sklápěním. Jde o přejezdy se dvěma břevny na každé straně, u kterých se výjezdové sklopí vždy později, než vjezdové.